O czym pamiętać zakładając firmę?
17 listopada 2017
Miniatura wpisu "Jakie są cechy dobrego logo firmowego?"
Jakie są cechy dobrego logo firmowego?
13 kwietnia 2018

Czy warto mieć sklep internetowy?

Wielu właścicieli sklepów stacjonarnych zadaje sobie to pytanie. Dotyka ono również sprzedawców allegro i innych serwisów aukcyjnych. W tym artykule dowiesz się, dla kogo sklepy internetowe będą opłacalne. Przedstawimy też najważniejsze elementy sklepu, oraz błędy, których warto unikać.

Kto kupuje w internecie?

Na początku chciałbym nadmienić jedną rzecz. Ludzie kupujący rzeczy przez internet to z reguły zupełnie inna grupa, od tych, którzy wolą kupować stacjonarnie. Oznacza to, że zakładając sklep internetowy nie tylko ułatwimy dostęp do naszych produktów naszym aktualnym klientom, ale także pozyskamy zupełnie nowych, którzy nie zainteresowali by się naszymi produktami, przez to, że można je nabyć jedynie stacjonarnie.

Dla kogo sklep internetowy okaże się opłacalny?

Prowadzenie firmy w branży e-commerce (czyli w branży handlu internetowego) wiąże się z dodatkowymi kosztami. Przede wszystkim postawienie profesjonalnego, funkcjonalnego i bezpiecznego sklepu to koszta rzędu od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Do tego dochodzi marketing, bez którego żaden z potencjalnych klientów na nasz sklep zwyczajnie nie trafi. Prowadzenie sklepu internetowego nie wiąże się jednak z bardzo skomplikowanymi procedurami, co oznacza, że jest praktycznie dla wszystkich. Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, np. z zabawkami, pewnym jest, że możesz znacznie zwiększyć sprzedaż, inwestując w sklep internetowy. Jeśli nie posiadasz sklepu stacjonarnego – nic nie szkodzi. To może być znacznie tańsza opcja aniżeli inwestycja w stacjonarne miejsce sprzedaży Twoich produktów.

Co mogę zyskać?

Czy warto mieć sklep internetowy?

Potencjał rynku sprzedaży wysyłkowej jest znacznie większy od sklepu stacjonarnego, dlatego wiele osób zadaje sobie pytanie: Czy warto mieć sklep internetowy? Nie ogranicza nas miejsce, dzięki temu możemy sprzedawać nawet kilkakrotnie więcej towaru. Przyjmijmy, że Twój sklep stacjonarny znajduje się w Warszawie. Jest duże prawdopodobieństwo, że do Twojego sklepu przyjdą tylko osoby mieszkające niedaleko Twojej lokalizacji. Wyjątkiem są sklepy, które oferują takie dobra, które trudno jest dostać gdzie indziej. Nie zmienia to jednak faktu, że ktoś, kto mieszka 50 czy 100 km od adresu Twojego sklepu, nie zada sobie trudu przebycia tak dalekiej trasy. Zamiast tego znajdzie to czego potrzebuje w internecie. W tym momencie pojawia się sklep internetowy.

Co powinien zawierać dobry sklep internetowy?

Dobry sklep internetowy powinien zawierać przede wszystkim katalog produktów, które oferujesz.
Powinny znaleźć się tam dokładne opisy produktów, ich ceny, często też opinie innych użytkowników. Dobrze, aby w Twoim sklepie funkcjonował wygodny sposób płatności od razu po zamówieniu wybranego produktu. Nie można też zapomnieć o koszyku. Jeżeli korzysta z plików cookie – rzeczy, które do niego dodamy nie znikają wraz z zamknięciem karty – klient może dodać produkty do koszyka, następnie wrócić do ich zakupu po kilku dniach (np. gdy przemyśli zakup lub zdobędzie potrzebne środki).

Reklama, czyli skąd pozyskać klientów?

Podstawową rzeczą o jaką powinieneś zadbać jest odpowiednie pozycjonowanie witryny pod kątem produktów. Dzięki temu potencjalni klienci szukając danych fraz w google (np. ‘buty skórzane’) w wynikach wyszukiwania zobaczą Twoją stronę z tym właśnie produktem. Kolejnym ważnym czynnikiem są social-media. Dobrze trzymać swoich klientów przy sobie – często wracają dokonać kolejnych zakupów, polecają Cie też swoim znajomym. Odpowiednie kampanie przygotowane pod media społecznościowe mogą zwiększyć ruch na Twojej stronie oraz zaangażować i zatrzymać istniejących już klientów.
Istnieje wiele dróg reklamy, których nie będziemy tutaj poruszać – to zbyt obszerny temat. Warto jednak zwrócić uwagę na takie zagadnienia jak Google Ad-Words, Reklamy na YouTube, content marketing czy influencer marketing.

Często popełniane błędy

Czy warto mieć sklep internetowy?

Najczęstsze błędy, które zaobserwowaliśmy na przestrzeni kilku lat naszej działalności w internecie:

    • Brak analizy ruchu na stronie – sprawdzaj, które produkty cieszą się największym zainteresowaniem
    • Brak analizy interfejsu – monitoruj, jak użytkownicy poruszają się po Twoim serwisie. Uprość drogę do zakupu jak tylko się da
    • Brak ciekawych opisów produktowych – nikt nie chce kupować kota w worku. Nie mając możliwości zapytania sprzedawcy o jego towar, klienci powinni móc w łatwy sposób zasięgnąć informacji o Twoich produktach
    • Brak dobrych zdjęć produktowych – zwykłe fotki zrobione telefonem mogą okazać się za małym poświęceniem. Dobrze zainwestować w fotografa produktowego, lub kupić odpowiednie zdjęcia od producenta

.

 

No dobrze, ale jak zacząć?

Tworzenie sklepu internetowego na własną rękę, bez wiedzy z zakresu tworzenia stron, grafiki czy marketingu, może okazać się czasochłonne, nieopłacalne i ryzykowne. Warto nawiązać współpracę z firmą taką jak nasza 🙂 Chodzi o różnego rodzaju studia graficzne, agencje reklamowe i interaktywne, które mają doświadczenie przy pracy z branżą e-commerce. Dobrą praktyką na samym początku będzie wystawienie aukcji na różnych portalach ogłoszeniowych lub grupach na facebooku takich jak ta: Sprzedam, kupię, zamienię lub oddam

Na koniec

Dziękuję za lekturę powyższego artykułu. Jeśli okazał się on dla Ciebie przydatny, zostaw lajka i udostępnij go znajomym. Jeśli masz jakieś pytania, zadaj je w sekcji poniżej. Odpowiemy na wszystkie nurtujące Cie kwestie.

Komentarze