Skąd wziąć pieniądze na założenie firmy?
13 listopada 2017

Jak napisać biznesplan?

Biznesplan, inaczej plan biznesowy – to odpowiednio spisany dokument, który pomoże Ci zbudować strategię nowej, lub istniejącej już firmy. Niezależne badania dowodzą, że może on poprawić wyniki Twojego przedsiębiorstwa nawet o 30%. Pojawia się jednak pytanie: Jak napisać biznesplan?

W tym artykule:

  • Poznasz statystyki potwierdzające skuteczność planowania biznesu
  • Nauczysz się rozróżniać rodzaje biznesplanów
  • Zrozumiesz, dlaczego odpowiedni plan działania jest opłacalny
  • Dowiesz się, jak samemu napisać działający plan biznesowy

Statystyki

Badanie udostępnione przez Tima Berry’ego, twórce oprogramowania Palo Alto – narzędzia ułatwiającego tworzenie strategii biznesowych – jasno dowodzi skuteczności biznesplanów. Palo Alto przeprowadziło ankietę wśród dwóch grup użytkowników swojego oprogramowania.

Statystyki - Jak napisać biznes plan?
(wykres graficzny zaprojektowany na potrzeby wpisu)

Odpowiedzi udzieliło aż 2877 osób. 995 z nich ukończyła swój biznesplan.

  • 297 z nich (36%) spłaciło swój kredyt.
  • 280 z nich (36%) zdobyło kapitał inwestycyjny.
  • 499 z nich (64%) rozwinęło swój biznes.

1556 z pytanych, nie skończyło planowania swojego biznesu.

  • 222 z nich (18%) spłaciło swój kredyt.
  • 219 z nich (18%) zdobyło kapitał inwestycyjny.
  • 501 z nich (43%) rozwinęło swój biznes.

Źródło – https://smallbiztrends.com/2010/06/business-plan-success-twice-as-likely.html

Wnioski nasuwają się same – ułożenie odpowiedniej strategii znacznie poprawia wyniki firm.

Komu potrzebny jest biznesplan?

Planowanie biznesu może okazać się niepotrzebne, jeśli jesteś freelancerem chcącym jedynie trochę dorobić. Jeśli jednak chcesz działać na większą skalę, wkładając w przedsięwzięcie więcej czasu, energii i środków – wiedza jak napisać biznesplan okaże się dla Ciebie bardzo pomocna. Tworzenie planu biznesowego nie jest domeną zarezerwowaną jedynie dla powstających firm. Nawet, jeśli prowadzisz już swoją działalność, odpowiednia strategia i planowanie przyszłości może okazać się kluczem do sukcesu.

Według badań, które przeprowadził Profesor Andrew Burke – założyciel “Bettany Centre for Entrepreneurial Performance and Economics at Cranfield School of Management”- wynika, że firmy, które mają odpowiedni biznesplan mogą zanotować nawet 30% szybszy rozwój swojego biznesu.

Rodzaje biznesplanów – który wybrać?

Zanim zaczniesz pisać swój plan, warto zastanowić się czy potrzebujesz go jedynie na własny użytek, czy też będziesz przedstawiał go potencjalnym inwestorom lub współpracownikom. Pamiętaj, aby dobrać odpowiedni styl dla konkretnych odbiorców. Inaczej napiszesz plan dla dużego inwestora, inaczej swoją wizję przedstawisz osobom, z którymi chcesz współpracować.

Notes - Jak napisać biznes plan?
Jednostronny biznesplan

Najprostsza forma planu biznesowego. Zbiór najważniejszych informacji i konkretnych kroków, które chcesz wykonać w przyszłości. Taki plan może okazać się skuteczny przy wstępnym przedstawianiu swojej wizji. Nie każdy na samym początku ma ochotę zagłębić się w odmenty wielostronicowego dokumentu, poznając od razu całą Twoją strategię.

Wewnętrzny biznesplan

Plan, którego celem jest użytek wewnętrzny (w obrębie firmy i jej pracowników). Zbiór danych, zadań i planów, pozwalający na zrozumiałe przedstawienie tych informacji członkom organizacji. To ważne działanie, bowiem zrozumienie pozwala skuteczniej wykonywać powieżone nam zadania.

Zewnętrzny biznesplan – standardowy dokument

Gdy potrzebujemy przedstawić założenia naszej marki potencjalnym inwestorom lub organom, które takiego dokumentu wymagają (starając się np. o dofinansowanie ze środków unijnych). Formalne zestawienie danych i informacji o naszej firmie.

To w końcu jak napisać biznesplan?

W tym wypadku jednoznaczna odpowiedź nie istnieje. W planie biznesowym powinny znaleźć się kluczowe dla rozwijania przedsiębiorstwa informacje, dane czy statystyki. Istnieje jednak popularny “szkielet” strategii biznesowych.

Typowe elementy biznesplanu:

  1. Streszczenie przedsięwzięcia
  2. Charakterystyka przedsięwzięcia
  3. Opis produktu lub/i usługi oferowanej przez przedsiębiorstwo
  4. Opis strategii marketingowej
  5. Plan finansowy
  6. Analiza rynku i konkurencji
  7. Analiza mocnych i słabych stron produktów/usług

Edycja, zmiany, analiza

Ważnym elementem dobrego planowania jest analiza. Raz w miesiącu weryfikuj cele, dane i informacje zawarte w Twoim biznesplanie. Usuwaj/zaznaczaj wykonane już zadania oraz dodawaj nowe elementy. Zachowując sumienność, taki plan zdecydowanie pomorze Ci rozwijać swoją firmę efektywniej. Mam nadzieje, że teraz już wiesz jak napisać biznesplan.

Na koniec

Dziękuję za lekturę tego artykułu. Zapraszam do zadawania pytań w sekcji komentarzy poniżej. Odpowiemy na wszystkie nurtujące Cie zagadnienia.

Jeśli uważasz, że artykuł był pomocny podziel się nim ze swoimi znajomymi.

Komentarze