Czy warto mieć sklep internetowy?
23 listopada 2017

Jakie są cechy dobrego logo firmowego?

Miniatura wpisu "Jakie są cechy dobrego logo firmowego?"

Logo to najważniejszy element identyfikujący markę i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Doskonale wiemy, jak dużą rozpoznawalnością cechują się loga Apple, Facebook czy Google. Odcisnęły one bardzo mocny ślad w naszej pamięci, jednak nie każdy wie dlaczego tak się stało.
Pomijając gigantyczne budżety na zwiększanie świadomości marki u odbiorców, przyczyniło się do tego też kilka innych czynników, które przedstawię w tym artykule.

Kształt idealny

Dobre logo firmowe powinno cechować się przede wszystkim kształtem idealnym. W tym wypadku ‘ideał’ nie jest jednak subiektywnym odczuciem odbiorcy a zachowaniem kilku najważniejszych zasad. Chodzi o to, aby logo wydawało się perfekcyjne optycznie, co często osiąga się przez asymetrie, odpowiednie odległości od elementów i zachowanie proporcji. Przykładowo, logo popularnej ostatnimi czasy konsoli Nintendo 3ds.

Logo konsoli Ninntendo Switch

Jest to bardzo dobrze zaprojektowana identyfikacja marki. Wprawne oko fachowca dojrzy tutaj kilka zabiegów, które sprawiają, że logo jest przyjemne dla odbiorcy. Głównie chodzi o asymetrię i wykorzystanie pustej przestrzeni (ang. ‘negative space’). Poniżej porównanie logo oryginalnego, do wizualizacji logo Nintendo, które było by wyśrodkowane i idealnie symetryczne.

Logo konsoli Ninntendo Switch w porównaniu do wersji symetrycznej

Projektanci znaku Nintendo wiedzieli co robili i doskonale widać to na porównaniu. Logo po prawej nie jest już w odbiorze tak przyjemne dla oka jak wersja oficjalna.

Paleta kolorów znaku

Bardzo ważnym elementem w dobrym logo firmowym jest właściwie dobrany kolor. Każdy kolor symbolizuje inne emocje, wywołując inne odczucia. Więcej na ten temat możesz przeczytać w naszym kolejnym artykule: Dlaczego logo facebooka jest niebieskie? Przychologia koloru. Przyjmuje się, że profesjonalne logo powinno zawierać maksymalnie 3 różne kolory. Ich odcienie natomiast powinno ze sobą współgrać, co też jest określone pewnymi zasadami. Kolory odpowiadające sobie nawzajem można dobrać za pomocą narzędzi takich jak Paletton.

Uniwersalność zastosowania

Pamiętajmy, że z logo korzystamy na bardzo wiele sposobów. Drukujemy je na materiałach promocyjnych, produktach, eksponujemy w internecie, jako szyldy itd. Oznacza to, że logo, które dobrze wygląda jedynie na białym papierze, w innych zastosowaniach może nie spełniać swojej roli. Logo powinno dobrze wyglądać gdy jest małe, ale też na dużych formatach. Powinno być czytelne w wersji kolorowej jak i czarno/białej.

Ponadczasowość

Dobry znak firmowy może być z powodzeniem wykorzystywany przez lata czy nawet dekady. Dobrym przykładem jest logo Nike. Charakterystyczna łyżwa dobrze prezentuje się w różnych kolorach, rozmiarach czy nawet teksturach. Stała się głównym elementem designu butów i ubrań tej marki, a wszystko to dzięki właśnie ponadczasowości.

Logo marki ubrań Nike

Używane od 1971 roku logo Nike cały czas uznawane jest za jedne z lepszych logo w historii. Podobno studentka, która je zaprojektowała, otrzymała za nie… 35$ wynagrodzenia! Dopiero po pewnym czasie nagrodzono ją dodatkowymi 600 000. dolarów 😉 O takiej premii marzy chyba każdy.

Na koniec

Mam nadzieje, że lektura artykułu okazała się przydatna i teraz wiesz już, jakie są cechy dobrego logo firmowego. Jeśli tak, podziel się tym wpisem ze swoimi znajomymi. Jeżeli natomiast masz jakieś pytania dotyczące tego tematu, zadaj je proszę w sekcji poniżej. Odpowiem na nie najszybciej jak to możliwe, rozwiewając Twoje wątpliwości.

Komentarze